شناسهٔ خبر: 142949 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در مجالس هفتم تا نهم

مجلس انقلابی باید پرسش‌گر، ناظر بر دستگاه‌ها باشد

ثروتی نماینده سابق مجلس میگوید: اصولاً اصلاح جامعه و روند صحیح حرکت جامعه با مجلس است. اگر مجلس را انقلابی و پرسش‌گر، ناظر و قانون‌گذار بر تمامی دستگاه‌ها بدانیم کمااینکه امام راحل(ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است»، به‌نظر من در این زمینه به مجلس دهم از 20 می‌توان نمره 10 داد.

به گزارش ماهنامه «نماینده» در خصوص ارزیابی معیار انقلابی ماندن مجلس دهم به سراغ موسی الرضا ثروتی عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است رفتیم که مشروح این گفت وگو در ادامه می آید:

* جناب آقای ثروتی، به‌عنوان نماینده سه دوره مجلس، عملکرد مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مجلس چقدر انقلابی عمل کرده است؟

اصولاً اصلاح جامعه و روند صحیح حرکت جامعه با مجلس است. اگر مجلس را انقلابی و پرسش‌گر، ناظر و قانون‌گذار بر تمامی دستگاه‌ها بدانیم کمااینکه امام راحل(ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است»، به‌نظر من در این زمینه به مجلس دهم از 20 می‌توان نمره 10 داد.

مجلس نتوانست نقش نظارتی خود را به آن اندازه که توقع می‌رفت، ایفا کند. مثلاً در ارتباط با مفاسد اقتصادی که این همه بحث‌ مطرح است، نتوانسته نظارت خوبی داشته باشد. در ارتباط با بحران‌های اجتماعی، صندوق‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نیز همین‌طور است.

به یاد دارم در مجلس نهم من برای رئیس کل بانک مرکزی درخواست اجرای ماده 236 قانون آیین‌نامه داخلی کردم؛ یک سال مجلس بازی کرد. کمیسیون اقتصادی به دلیل اینکه یک نفر در آن با بانک مرکزی زدوبند داشت و هیئت رئیسه مجلس هم معمولاً نادیده می‌گیرد، موضوع معطل ماند. مثلاً در همین سؤالات و استیضاح‌هایی که از باب نظارت صورت می‌گیرد، آنقدر مجلس نقش خود را فعال ایفا نمی‌کند.

معاونت نظارت مجلس دست شکسته‌ای به گردن مجلس است. معاون نظارت به‌هیچ‌وجه وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد. یک قانون نداریم که درست اجرا شده باشد. به‌عنوان مثال، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نه آن دولت و نه این دولت به‌درستی اجرا نکردند.

* منظورتان این است که با تعارف نسبت به قانون رفتار شده است؟

بله؛ قانونمند عمل نکردند. قانونی عمل کردن یعنی انقلابی رفتار کردن! مجلس فقط کارخانه تولید قانون شده است. نگاه نمی‌کنند که این قانون اجرا می‌شود یا خیر. به‌عنوان کسی که 3 دوره نماینده مجلس بودم، ندیدم که یک قانون را دولت درست اجرا کرده باشد، مخصوصاً قوانین مهمی همچون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، تسهیل در ازدواج و مسکن جوانان!

* در موضوع برنامه ششم توسعه، رفتار مجلس چطور بوده است؟

برنامه ششم را هم دولت ارائه نکرد؛ مجلس چه کرد؟ خودش نوشت. دولت ابلاغ نکرد، مجلس چه کرد؟ هیچی!

* مجلس چه کاری باید می‌کرد؟

رئیس‌جمهور و وزرا مجلس را تحویل نمی‌گیرند و ارزشی برای مجلس قائل نیستند. هیچ ترس و واهمه‌ای هم ندارند. مثل آقای آخوندی که گفت من 2 بار استیضاح شدم، هیچ نگرانی هم ندارم، چرا که نمایندگان وظیفه خود را انجام ندادند. نماینده‌ها در این دوره همه دولتی هستند. رأی می‌دهند و کاری ندارند این وزیر درست انجام می‌دهد یا خیر. چون موافق دولت هستند، رأی می‌دهند. یعنی وظیفه نمایندگی خود را انجام نمی‌دهند.

* در موضوعاتی مثل حقوق‌های نجومی مجلس چقدر انقلابی عمل کرد؟

متأسفانه در این موضوع دولت و مجلس صادقانه رفتار نکردند! من نماینده ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد بودم که این را می‌گویم. به آقای نوبخت گفتم آن دنیا باید جواب بدهید که بازنشسته‌های بدبخت زیر 2 میلیون دریافتی دارند و اینها 20 میلیون و 30 میلیون حقوق می‌گیرند.

رئیس دیوان محاسبات دولتی است. فقط به‌عنوان فاز سیاسی به ایشان رأی دادند نه به‌عنوان یک فرد با صلاحیت! از این با صلاحیت‌تر هم بود. زمانی که دیوان محاسبات اینجا گزارش داد و گفت 400 نفر نجومی‌بگیر هستند، دروغ اندر دروغ بود! من همان زمان مصاحبه کردم و گفتم بالای 10 هزار نجومی‌بگیر داریم. ولی گفتند 400 نفر هستند و همین را هم سر هم جمع کردند و بعداً شنیدم که از صندوق بازنشستگی نفت یک پولی را برداشته‌اند و به حساب دیوان محاسبات واریز کرده‌اند تا کار را ماست‌مالی کنند.

* نقش مجلس در این وسط چقدر مثبت بوده است؟

می‌خواهم بگویم مجلس نقش نظارتی خودش را انجام نداده است. نمایندگان نقش خود را ایفا نکرده‌اند والا وضع مملکت نباید این چنین باشد. واقعاً فساد دارد مملکت را تهدید می‌کند، مقام معظم رهبری مدام نهیب می‌زنند، ولی کسی نمی‌شنود!

درباره سپاه آقای روحانی ابتدا گفت دولت تفنگدار است و ما دولت بی‌تفنگ هستیم. مگر آقای روحانی نگفت خزانه خالی است؟ یعنی گرا به دشمن داد که ما بدبخت و بیچاره هستیم و بر سر ما بزنید. نه تنها آقای روحانی که وزرا هم در همین مصیبت هستند. مجلس چه واکنشی نشان داده است؟

امام(ره) فرمودندکسی می‌تواند درد و رنج و محرومیت را احساس کند که خودش هم سطح مردم زندگی کند و این ملاک است. اینها رفاه‌طلبی است و انقلاب ما را آسیب‌پذیر کرده و مردم هم ناراحت هستند. مردم دلخور هستند. اما متأسفانه مجلس ما نقش واقعی‌اش را ایفا نمی‌کند.

نظر شما